top of page
Zoeken

5 voordelen van zwangerschapsyoga

Beweging is super belangrijk tijdens je zwangerschap. Het helpt je om je lichaam soepel en krachtig te houden. En zorgt ervoor dat je na de bevalling sneller herstelt.

Elke vorm van beweging kan een bijdrage leveren aan je fysieke fitheid. Zwemmen, fitness, bootcamp, tennis etc. Blijf als je zwanger bent altijd extra goed naar je lichaam luisteren. Je hebt door de toename van bepaalde hormonen (o.a. relaxine) nu eenmaal meer kans op blessures. Sport of beweeg dan ook bij voorkeur onder toeziend oog van een professional die gespecialiseerd is in het begeleiden van zwangere dames.


Ook wanneer je al een sport beoefend of zelfs nooit een voet in de sportschool zet, kan ik zwangerschapsyoga van harte aanbevelen. Zwangerschapsyoga is een vorm van yoga die specifiek is ontworpen voor zwangere vrouwen. Het is een zachte vorm van yoga die zich richt op het bevorderen van lichamelijke en geestelijke gezondheid tijdens de zwangerschap. Het kan helpen om het welzijn van jou als moeder, maar ook dat van je kindje te bevorderen.




Het volgen van zwangerschapsyoga kan een waardevolle bijdrage leveren aan de voorbereiding op de bevalling en op het moederschap. Enkele voordelen zijn:


1. Vermindering van stress en angst


Zwangerschap kan een stressvolle tijd zijn en veel vrouwen ervaren angst en zorgen over de bevalling en het moederschap. Zwangerschapsyoga helpt bij het verminderen van stress en angst en helpt om gevoelens van ontspanning en kalmte te bevorderen. Door je te concentreren op je ademhaling en lichaamsbeweging, kun je jouw geest tot rust brengen en een gevoel van innerlijke rust en balans creëren.


2. Verbeterde flexibiliteit en kracht


Tijdens de zwangerschap ondergaat jouw lichaam vele veranderingen en het is belangrijk om zowel flexibel als sterk te blijven. Zwangerschapsyoga helpt bij het ontwikkelen van flexibiliteit en kracht, waardoor je jezelf beter voorbereidt op de fysieke uitdagingen van de bevalling. Door zachte en veilige houdingen uit te voeren, houd je jouw spieren en gewrichten soepel en bouw je kracht op.


3. Verbeterde ademhalingstechnieken


Goede ademhalingstechnieken zijn essentieel tijdens de bevalling en zwangerschapsyoga helpt je om deze technieken te leren beheersen. Door middel van specifieke ademhalingsoefeningen en meditatie, leer je hoe je jouw ademhaling kunt beheersen en hoe je jouw ademhaling gebruikt om pijn en angst te verminderen. Deze technieken helpt ook om jouw bloeddruk te verlagen en je hartslag te vertragen, waardoor de algemene gezondheid van jou en je baby wordt bevorderd.


4. Meer verbinding met je kindje


Zwangerschapsyoga helpt je om een diepere verbinding met je kindje te ontwikkelen. Tijdens de les heb je echt even een momentje voor jullie samen. Door middel van zachte strek- en ademhalingsoefeningen richt je jouw focus op jouw kindje en bouwen jullie samen een diepere verbinding op.


5. Goede voorbereiding op de bevalling


Zwangerschapsyoga helpt je om je voor te bereiden op de bevalling en helpt je bij het beheersen van de fysieke en mentale uitdagingen die zich tijdens de bevalling kunnen voordoen. Door het oefenen van specifieke houdingen en ademhalingstechnieken die je tijdens de bevalling kunt toepassen, kun je tijdens de bevalling heel snel en makkelijk terugvallen op deze handige tools en handvatten.


Zwangerschapsyoga helpt dus om je zwangerschap aangenamer te maken en de bevalling te vergemakkelijken. Je kunt veilig starten met het volgen van lessen vanaf week 14 van je zwangerschap. En in principe kun je, zolang het goed voelt, doorgaan met het volgen van lessen tot aan je bevalling.

Overleg voordat je start even met je verloskundige of arts, zeker wanneer yoga nieuw voor je is.



תגובות


bottom of page