top of page
Zoeken

Yo Yo... Yoni Yoga



And the Oscar goes to: je yoni...


Misschien heb je er al ooit van gehoord. Yoni. Het woord Yoni is eeuwenoud en komt uit het Sanskriet. Het betekent vulva, vagina, baarmoeder. Maar ook bron, oorsprong, schoot. Naast alle betekenissen die het heeft, staat het vooral voor vrouwelijke energie en vruchtbaarheid.


Nu hebben we het er eigenlijk liever niet over. Onze yoni. En dat is jammer want meer aandacht voor je vagina en alles wat daarbij komt kijken, kan een hele positieve uitwerking op je lichaam, je relatie en zelfs je hele leven hebben. En ook op je zwangerschap en bevalling.


Tijdens je zwangerschap en bevalling speelt je yoni de hoofdrol. Het is je super tool. Het is dé plek waar je kindje ontstaat, groeit en ontwikkelt. En wanneer je kindje er klaar voor is, zal het via deze doorgang het levenslicht zien.



& je bekkenbodem


Naast je yoni is er in deze periode ook een belangrijke rol weggelegd voor je bekkenbodem. Je bekkenbodem is een hangmat van lagen spieren die hangt tussen het schaambeen (aan de voorkant van je lichaam) en het staartbeen (de achterkant van je lichaam).


Het bestaat uit drie spierlagen. Een buitenste oppervlakkige laag (de kringspieren van anus en plasbuis), een hele diepe laag en een laag daar tussenin. Alle lagen hebben een andere vorm en ze overlappen elkaar. Samen zorgen ze voor stabiliteit van het gehele bekkengebied.


Je bekkenbodem draagt het gewicht van alle ingewanden en organen in je buikholte. En tijdens je zwangerschap ook nog eens het gewicht van je baby, de placenta en de baarmoeder.


Ook beheerst het de spieren van de anus en de plasbuis. Voor een goede functie van je bekkenbodem is een bepaalde basisspanning en tonus (natuurlijke veerkracht) nodig.



Tijdens je zwangerschap


Je kunt je misschien wel voorstellen dat de spieren in je bekkenbodem onder druk komen te staan door het extra gewicht van je groeiende kindje, je baarmoeder en de placenta.


Daarnaast is het ook nog eens zo dat bepaalde zwangerschapshormonen ervoor zorgen dat zacht weefsel verweekt. Ook het zachte weefsel in je bekkenbodem. Hierdoor wordt alles slapper en verliest je bekkengebied aan stabiliteit.



Problemen tijdens en na je zwangerschap


Doordat het bekkengebied stabiliteit mist, gaan andere spieren dit proberen over te nemen. Met name de spieren in je onderrug. Hierdoor kan je onderrug overbelast raken. Klachten die je kunt krijgen zijn: onderrugpijn of een stekende pijn langs je bil of lies wanneer je beweegt of opstaat.


Ook kan het zijn dat je kringspieren hun werk minder goed doen. Je kunt dan urine verliezen wanneer je hoest, lacht of springt.


Daarnaast kun je last krijgen van je schaambeen of stuitje. Door verweking kan de kraakbeenverbinding flexibeler worden en soms veroorzaakt dit een stekende pijn.


In plaats van een te lage spierspanning kan er ook sprake zijn van een te hóge spierspanning. Dit kan onbewust zijn ontstaan, maar ook door overmatig trainen van de bekkenbodemspieren.


Door een te hoge spierspanning is het aansturen van de spieren (het aanspannen en weer loslaten) niet goed meer mogelijk. De boel gaat dan als het ware op slot. Je kunt bijvoorbeeld last krijgen van obstipatie wanneer de kringspieren lastiger ontspannen. Andere klachten die hierbij passen zijn een moeilijke stoelgang, vaak moeten plassen of heel moeilijk en in kleine beetjes. En pijn bij het vrijen.


Deze problemen kunnen ontstaan tijdens je zwangerschap. Maar ook na de bevalling kun je er last van hebben.



Is daar dan helemaal niks aan te doen?


Gelukkig kun je er zelfs iets aan doen om de stabiliteit in je bekkengebied te behouden en hierdoor klachten te voorkomen. We noemen dat ook wel Yoni Yoga.


Belangrijk om hierbij op te merken, is dat, naast het inspannen van je bekkenbodemspieren, het net zo belangrijk is om deze te leren ontspannen. Om klachten te voorkomen (zie hierboven), maar ook om de bevalling soepeler te laten verlopen. Tijdens de ontsluitings- en uitdrijvingsfase is het namelijk superbelangrijk dat je je spieren bewust kunt ontspannen, zodat je kindje makkelijker door het geboortekanaal kan bewegen.


En nog een belangrijke opmerking: raadpleeg bij aanhoudende klachten in het bekkengebied ALTIJD een bekkenspecialist (fysiotherapeut gespecialiseerd in het bekken), ook al lijkt de klacht nog zo klein. Dit kan namelijk het begin zijn van een vele grotere klacht. Een klacht waar je jarenlang last van kunt hebben.



Your daily routine


BLOOM mama heeft een speciale les voor je samengesteld die je lekker thuis kunt doen. Met onder andere Yoni Yoga.


Het is een les die je in principe elke dag kunt doen. Het advies is zeker drie keer per week. Mits je geen bekken(bodem)klachten hebt.


Vanaf week 36 kun je het gedeelte 'Yoni Yoga' overslaan. In de laatste weken ga je namelijk meer nadruk leggen op het loslaten in plaats van het aanspannen van je bekkenbodemspieren.



Klik hieronder:


Your daily routine
.pdf
Download PDF • 2.40MB

Enjoy!

Comments


bottom of page